Prawo pracy - projekty zmian w prawie pracy

• Prawo pracy

Projekty zmian w prawie pracy.

Na początku roku informowaliśmy o zmianach w prawie pracy wchodzących w Nowym Roku oraz przygotowywanych projektach zmian. Z powyższym wpisem można zapoznać się pod linkiem: Kliknij tutaj

Pragniemy poinformować, iż na przełomie marca /kwietnia 2015 r. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w Kodeksie pracy.

Poniżej przedstawiamy zakres najważniejszych zmian:

1. Nowe okresy wypowiedzenia umowy o pracę.

W pierwszej kolejności ulegnie zmianie długość wypowiedzenia umów na czas nieokreślony i określony. Zgodnie z nowelizacją długość okresu wypowiedzenia będzie dla ww. umów taka sama i uzależnioną od długości zatrudnienia pracownika u pracodawcy:

• 2 tygodnie, w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres krótszy niż 6 miesięcy,
    • miesiąc, w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres co najmniej 6 miesięcy,
    • 3 miesiące, w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres co najmniej 3 lat.

2. Czas zatrudnienia pracownika na umowę na czas określony.

Zgodnie z brzmieniem nowelizacji łączny czas jaki pracownik będzie mógł pracować na rzecz pracodawcy na podstawie umowy o pracę wynosi 33 miesiące + 3 miesiące okresu próbnego. Łączna ilość umów zawartych na czas określony nie może przekraczać liczby 3. Oznacza to, iż po upływie 33 miesięcy lub liczby trzech umów - od następnego dnia po upływie trzech miesięcy lub od dnia zawarcia czwartej umowy pracownik będzie traktowany jak zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. W ustawie mają się znaleźć wyjątki od powyższej zasady tj. ww. limit nie obowiązuje w przypadkach, gdy pracownik zostaje zatrudniony:

• na zastępstwo pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
    • w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
    • na czas wykonywania pracy przez okres kadencji,
    • gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie, które uzasadniają zatrudnienie na czas określony w związku z określonymi potrzebami pracodawcy.

3. Zmiana liczby rodzajów umów o pracę.

Zatwierdzone przez Radę Ministrów zmiany mają również na celu zmniejszenie liczby rodzajów umów o pracę do 3 rodzajów umów tj. umowa na czas próbny, umowa na czas określony i umowa na czas nieokreślony.

4. Jednostronne zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy.

Nowelizacja również ma na celu uregulowanie zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca w chwili obecnej nie posiada uprawnienia do jednostronnego zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Zgodnie z poglądami Sądu Najwyższego dopuszczalne jest zawarcie ww. zakresie porozumienia między stronami umowy o pracę. Dodatkowo Sąd Najwyższy w wyrokach podkreślał, iż pracodawca może w drodze wyjątku zwolnić pracownika w okresie wypowiedzenia z obowiązku pracy. Jednakże takie zwolnienia musi być podyktowane uzasadnionymi przyczynami tj. utrata zaufania do pracownika. Po wejściu w życie nowelizacji pracodawcy będzie przysługiwało jednostronne prawo do zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia.

Jeżeli niniejsza informacja nie wyjaśniła wszystkich Państwa wątpliwości zapraszamy do skorzystania z formularza kontaktowego znajdującego się na stronie www.kancelaria-michalowski.pl lub bezpośredni kontakt:
    Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Michałowski
    tel.: +48 694 281 190